Overige Artikelen

Zelf een auto importeren , CrisisCoach helpt U !

Zelf een auto importeren , CrisisCoach helpt U !

Van de buurlanden is Duitsland het meest gunstig om een auto te importeren. Zowel wat betreft belastingen als het aanbod aan kwalitatief goede auto’s...

Stap 1. Internet
Van de buurlanden is Duitsland het meest gunstig om een auto te importeren. Zowel wat betreft belastingen als het aanbod aan kwalitatief goede auto’s. De merken Audi, BMW en Mercedes in de leeftijdscategorie 1 tot 4 jaar blijken daarbij favoriet. In 2007 keurde de RDW 120.220 importvoertuigen. Dat is een stijging van 18 procent ten opzichte van 2006.

 

Er zijn diverse autosites waar u uw nieuwe auto kunt vinden. Het is handig om bij uw zoekvoorkeuren het aantal zoekresultaten te beperken tot postcodes die net over de grens liggen, bijvoorbeeld in een straal van 200 km vanaf postcode 47533 (net over de grens van Arnhem). Dan hoeft u niet helemaal naar Beieren af te reizen.
Let bij het selecteren van een auto op de leeftijd. U krijgt namelijk meer korting op de belasting op personenauto’s (BPM) naarmate de auto ouder is.

 

Autosites:
 Mobile.de
 Autorola
 PKW-city
 Ebaymotors
 Webauto
 Autoscout24

 

Stap 2. BPM restbedrag berekenen
Ter illustratie kiest zibb.nl voor een auto van augustus 2005. In Duitsland kost deze gebruikte auto 25.000 euro. In Nederland kost deze auto nieuw 85.000 euro (2005). In deze prijs zit ongeveer 20.000 euro aan BPM opgenomen. Ook over de auto die u uit Duitsland importeert, moet een BPM-restbedrag worden afgedragen bij het op kenteken stellen van die auto in Nederland. De rest BPM die u nog moet betalen voordat u een Nederlands kenteken krijgt mag u op drie manieren uitrekenen:

 

- De BPM-afschrijvingstabel (Excel-download)
- Een taxatierapport
- Koerslijst 

 

Met deze drie verschillende methoden rekent u de BPM uit. Bij de BPM-afschrijvingstabel en de koerslijst is dit relatief eenvoudig.
U zult echter eerst een taxatierapport moeten laten opstellen. De kosten voor een dergelijk rapport liggen tussen de 200 en 300 euro exclusief BTW. Het beste kunt u dan ook eerst een globale inschatting laten maken van de waarde van de auto, voordat u een taxateur officieel opdracht geeft tot precieze waardebepaling.
Na het vooronderzoek is duidelijk welke methode leidt tot het betalen van het laagste bedrag aan rest-BPM en voor deze methode kiest u uiteraard bij het doen van de BPM-aangifte. Overigens moet wel worden opgemerkt dat wanneer de douane de waarde op het rapport te laag acht, zij het recht heeft een contra-expertise uit te laten voeren.

 

Stap 3. Kopen 
Voor u de auto daadwerkelijk koopt, is het verstandig deze door een officiële merkdealer te laten keuren. Maak bij het tekenen van het koopcontract duidelijke afspraken over betaling en aflevering. Een mondeling contract kan ook, maar beter is om de afspraken over bijvoorbeeld eventueel extra afleveringskosten schriftelijk vast te leggen.
- Bekijk hier een voorbeeld van het koopcontract (pdf-download)

 

Stap 4. Verkopen
Wanneer u een auto koopt heeft u vaak ook een auto te verkopen. U kunt uw bestaande auto via een Nederlandse autosite proberen te verkopen of u kunt deze inruilen. Wanneer u de auto inruilt bij een buitenlandse dealer krijgt u in bepaalde gevallen rest BPM terug. Wanneer u een auto heeft met een eerste Nederlandse tenaamstelling vanaf 16 oktober 2006 krijgt u rest-BPM terug bij export van een auto naar een EU-lidstaat of EER-land. Voor een auto met een eerdere Nederlandse tenaamstelling krijgt u geen BPM terug bij export.

 

Stap 5. Transport
U mag niet zomaar wegrijden in uw nieuwe auto. U heeft namelijk geen kentekenbewijs. Er zijn verschillende opties om de auto naar Nederland te krijgen.

 

1. Auto-ambulance
Regel een auto met aanhanger voor autovervoer. Houd wel rekening met het gewicht van de auto-ambulance en de auto die daar op staat. In de praktijk betekent dit dat alleen een grote bestelauto of terreinauto als trekkende auto kan en mag fungeren. Doet u zelf het vervoer, dan bent u zo’n honderd euro kwijt voor de huur van de aanhanger. Denk wel even aan het afsluiten van een transportverzekering wanneer u voor eigen vervoer kiest. U kunt hiervoor contact opnemen met een verzekeringsagent.

 

2. Transportondernemer
In plaats van zelf uw auto te vervoeren kunt u ook hulp inschakelen van een transportondernemer. De kosten voor het inhuren liggen vaak fors hoger. Meestal rekenen transportondernemers per kilometer. Wel is het aan te raden bij verschillende bedrijven naar de kosten te informeren en te vragen of bij die kosten de transportverzekering en brandstof zijn inbegrepen.

 

3. Tijdelijk Duits kentekenVraag bij de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) een tijdelijk Duits kenteken aan. Het grote nadeel hiervan is dat u hiermee niet in Nederland mag rijden. Vanaf de Nederlandse grens zal er dan toch een auto-ambulance moeten worden geregeld.

 

Stap 6. Kenteken aanvragen
Als de wagen in Nederland is, moet u hem van een Nederlands kenteken voorzien. Hiervoor maakt u een afspraak bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) (0900-0739) die de auto keurt. Deze stuurt u een overzicht van wat u moet meenemen naar de keuring. Denk hierbij aan:

 

• de betreffende auto
• een geldig identiteitsbewijs (rijbewijs, identiteitskaart of geldig paspoort)
• een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie niet niet ouder dan drie maanden
• een bewijs van herkomst van de personenauto, bestelauto of motor (bijvoorbeeld een buitenlands kentekenbewijs)
• een voor dit voertuig afgegeven CVO (conformiteitsverklaring / certificaat van overeenstemming) als voor dit voertuig geen Europese typegoedkeuring is afgegeven.

 

Daarbij krijgt u het verzoek alvast de verwijderingsbijdrage (15 euro) te voldoen. Met dit geld zorgt Auto Recycling Nederland (ARN) voor de milieuverantwoorde recycling van auto’s in Nederland. Zonder dit laatste wordt de auto niet gekeurd. Het kan handig zijn bij de keuringsaanvraag meteen om een (gratis)eendagskenteken voor de dag van de keuring te vragen. U kunt daarmee van en naar de RDW-keuring rijden. Voor deze APK-achtige keuring en de bijbehorende documenten bent u zo’n 140 euro kwijt. Hierna mag u doorrijden naar het aangiftepunt BPM. Dat is veel gevallen in hetzelfde gebouw gehuisvest.

 

Stap 7. Belastingdienst
Aangifte bij de belastingdienst doet u met een BPM aangifteformulier (pdf-bestand). Op dit formulier vult u in of u gebruik maakt van de BPM afschrijvingsmethode of dat u kiest voor een taxatierapport of koerslijst. U vult het formulier in ondertekent dit en levert het in. De medewerker bekijkt uw auto en controleert of de gegevens juist zijn.

 

De waarde wordt dan vastgesteld en ingevoerd in de computer van de belastingdienst. De BPM wordt ter plekke berekend. Deze mag u direct per PIN of achteraf per acceptgiro betalen. Nadat de BPM-betaling is ontvangen, wordt het kenteken aangevraagd. Het kenteken wordt u ongeveer een week na de aanvraag toegestuurd.

 

Let op bij import uit Amerika! 
Door de lage dollarkoers lijkt de aanschaf van een auto uit Amerika goedkoop, maar de kosten die daarop volgen zijn aanzienlijk. Wanneer de auto Europa binnenkomt betaalt u 10 procent invoerrechten, 19 procent BTW en zijn er allerlei verzendkosten.
Daarna volgt een keuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Omdat er vaak geen Europese typegoedkeuring is voor het specifieke model, moet het voertuig een uitgebreide keuring bij de RDW ondergaan. Ook moet de auto vaak technisch aangepast worden en krijgt deze bijvoorbeeld andere koplampen en andere schakeling van knipperlichten. Eenmaal door de keuring van de RDW moet er BPM worden betaald.
Bovendien zijn Amerikaanse auto’s vaak slechter voor het milieu. Voor zeer onzuinige auto’s is per 1 februari 2008 CO2-toeslag ingevoerd. Door deze toeslag zijn auto’s met een hoge CO2-uitstoot fors duurder geworden.

 

Conclusie
Het importeren duurt vanaf het kopen tot en met het krijgen van het kenteken ongeveer een maand. Het alternatief om bij een Nederlandse merkdealer eenzelfde wagen te halen zou 10.000 tot 15.000 euro duurder zijn geweest.Inruil en nazorg zijn pluspunten voor de lokale dealer. BPM-teruggave bij inruil in het buitenland krijgt u alleen wanneer u een auto heeft met een eerste Nederlandse tenaamstelling vanaf 16 oktober 2006.